استاندارد های طرح روی جلد کتاب | نکات مهم

استاندارد های طرح روی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب یکی از مهم ترین اقدامات ضروری قبل از انتشار کتاب است. به این دلیل که  این مرحله از انتشار کتاب، نیاز دارد تا پیش از مشخص شدن مواردی مانند سایز کتاب، رنگ و جنس کاغذ ها ، تعداد صفحات و ویرایش نهایی، استاندارد های طرح روی جلد کتاب ، در نظر گرفته شود.

نکات مهم برای طراحی جلد کتاب

برای آن که طراحی روی جلد کتاب به صورت اصولی انجام شود باید نکاتی را مدنظر داشته باشید. نخست آن که مخاطبان کتاب چه قشری بوده و در چه گروه سنی قرار دارند و یا آن که  نوع جنسیت و فرهنگ مخاطبان چیست ؟ با در نظر گرفتن این موارد می توان به خوبی و با نوع دیدگاهی کامل، مفاهیم مهمی را با طراحی روی جلد به مخاطب منتقل نمود.

در طراحی و چاپ نگاران ، چند نکته ضروری و ظریف مطرح می شود که رعایت آنها باعث می شود تا مطابق با  استانداردهای طرح روی جلد کتاب  بهترین عملکرد را داشته باشید. توصیه می شود پیش از طراحی جلد کتاب مورد نظرتان، چندین کتاب متفاوت  که در راستای موضوع شما است را با دقت و همه جانبه بررسی کنید.

برای مثال، مطابق با استاندارد های طرح روی جلد کتاب ، بررسی کنید که در کتاب های دیگر از چه تصاویری استفاده کرده اند و یا سایز فونت ها به چه صورت می باشد. همچنین طیف رنگ های استفاده شده هم مهم است. از طرفی با یادداشت برداری از نکات مهم کتاب های دیگر به صورت خلاصه به کار خود سهولت بیشتری می دهید.

شما می توانید با ورود به یک کتاب فروشی یا کتابخانه ، قفسه های کتاب را نگاه کنید و مشاهده کنید چه کتاب هایی از بین کتابهای موجود،  نظر شما را بیشتر به خود جلب می کند. آیا رنگ کتاب شما را جذب کرده یا عنوان یک کتاب است که توجه شما را جلب نموده است؟! یادداشت برداری از همه ی این نکات به صورت دقیق بسیار اهمیت دارد که می تواند مطابق با استانداردهای طرح روی جلد کتاب و قبل از طراحی آن، با طراحان مجرب مجموعه طراحی و چاپ نگاران مطرح نمایید.

لازم به ذکر است که پس از آن که تمامی موارد فوق را بررسی و کنترل نمودید می توانید طرح را برای چاپ روی کتاب ارسال نمایید. در صورتی که استاندارد های طرح روی جلد کتاب به خوبی انجام شود می توانید انتظار داشته باشید که طراحی مطلوبی را خواهید داشت.

استاندارد های طرح روی جلد کتاب

بخش های مختلف جلد کتاب

باید توجه داشت که جلد کتاب به طور معمول دارای سطرهایی از نوشته و تصویر است که می تواند حاوی پیام مشخص یا سوال باشد. هنگامی که قرار است طراحی جلد کتاب انجام شود به خوبی دقت کنید که دارای کیفیتی ممتاز باشد به طوری که بتوان در یک نگاه به جلد کتاب به خلاصه ای از محتویات و مفاهیم کتاب و موضوع آن رسید.

این نکته را باید بدانید که در طراحی جلد، سایز و نوع فونت حروف و رنگ هایی که بر روی آن ایجاد می شود بسیار دارای اهمیت است. تمامی این عوامل می تواند یک طرح کامل و هویت واقعی کتاب را به نمایش بگذارد و مخاطبین را به سوی خود جلب نماید. استاندارد های طرح روی جلد کتاب می تواند در این خصوص به شما کمک کند.

 این نکته را حتما در نظر داشته باشید که طراحی باید به گونه ای انجام شود که پیام شما به طور واضح و درست به مخاطب انتقال پیدا کند تا مخاطب بتواند با کتاب پیش رو ارتباط برقرار کرده و متناسب با آن، لحن وگفتار تصاویر مناسب انتخاب شود.

به طور نمونه اگر کتاب با مضمون عاشقانه و درام است و به لحن و تصاویر عاشقانه و رمانتیک نیاز دارد یا بر فرض کتاب مورد نظر با موضوعیت موفقیت است و مفاهیم انگیزشی دارد، می تواند با عنوان سوالی مخاطب خود را درگیر کند. برای مثال می توانید سوالی که آن گروه از مخاطب شما در ذهن دارد را به عنوان تیتر انتخاب کنید و تیتر هایی شبیه به آن  می تواند جذب مخاطب کتاب شما را افزایش دهد.

استاندارد های طرح روی جلد کتاب

اهمیت استانداردهای طرح روی جلد کتاب

جلد روی کتاب اولین چیزی می باشد که مخاطب شما از لحاظ فیزیکی با آن برخورد خواهد داشت. این قسمت باید شامل عناوینی همچون  نام نویسنده، عنوان کتاب و موضوع از لحاظ دسته بندی باشند و تصاویر و فونت انتخاب شده باید بهترین کیفیت را داشته باشند و باید در کم ترین زمان ممکن با مخاطب شما ارتباط برقرار کنند. استاندارد های طرح روی جلد کتاب در این موضوع اهمیت دارد.

بیش از هرچیز در طراحی گرافیک روی جلد کتاب بسیار حساس باشید. یکی از مهم ترین عوامل که فروش کتاب را هموارتر می کند انتخاب طرح جلد کتاب توسط طراح است و برای این که بتوانید طراحی با کیفیت تری داشته باشید بهتر است از طراحان حرفه ای استفاده کنید و برای طراحی جلد کتاب خود زمان و هزینه مناسب اختصاص دهید.

توجه داشته باشید که از طراحی کردن توسط خودتان و افراد مبتدی جدا خوداری کنید. این کار نیازمند به دانش و تسلط کافی بر برنامه های گرافیکی است. توصیه می شود که برای کمتر شدن هزینه، وارد کاری که تخصص آن را ندارید، نشده و وقت خود را از دست ندهید.

استاندارد های طرح روی جلد کتاب

طراحی جلد پشت کتاب

بهتر است در پشت جلد خلاصه ای جذاب از مفاهیم داخل کتاب را با مخاطب در میان بگذارید و یا حتی می توانید با چاپ بیوگرافی نویسنده، ایشان را نیز به صورت جزیی معرفی کنید. توجه کنید استاندارد های طرح روی جلد کتاب به گونه ای است که در خلاصه نویسی پشت کتاب، به صورتی باید عمل شود که تمامی سوالات یا اطلاعات مورد نیاز در مورد مفاهیم کتاب را به مخاطب برساند و از جذابیت کافی از لحاظ ویرایشی برخوردار  باشد که مخاطب نتواند به خود بگوید نه این کتاب مناسب من نیست.

برای کتاب های علمی و اموزشی و کمک اموزشی نیز، توصیه می شود تحصیلات نویسنده و یا اقدامات علمی و آموزشی مهم نویسنده، در پشت کتاب به طور واضح نوشته شود تا مخاطب با آگاهی به دانش نویسنده، کتاب را انتخاب کند و یا در صورت استفاده از منابع  معتبر، ذکر همه منابع به جهت جلب اعتماد مخاطب شما بسیار زیاد تاثیر گذار خواهد بود.

در صورتی که تصمیم دارید برای طراحی جلد کتاب خود اقدام کنید و اطلاعاتی کامل تر از استاندارد های طرح روی جلد کتاب را بدست آورید می توانید با کارشناسان طراحی و چاپ نگاران در ارتباط بوده و راهنمایی های لازم را دریافت کنید.

اشتراک گذاری

مطالب مرتبط

 

 

پیمایش به بالا