تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ

اگر در زمینه طراحی یک فرد تازه کار یا متخصص باشید. احتمالا تجربه این را داشتیدکه برای طرحی رنگ هایتان را با ذوق و سلیقه ی منحصر به فرد خودتان انتخاب کردید . پس از طراحی ، آن را چاپ نموده و متوجه شده اید که رنگ چاپ شده و رنگی که در مانیتور مشاهده می کنید بسیار متفاوت است . یکی از دلایلی که پس از مرحله چاپ از کیفیت رنگ ها در طرح چاپی گله می کنیم و سبب چالشی بین چاپخانه و طراح یا صاحبان کسب و کار می گردد همین موضوع است .
 صاحبان کسب و کار از این موضوع ناراضی هستند چرا که هزینه بسیار زیادی را صرف پروژه چاپی کرده اند . علاوه بر این هزینه تبلیغات و بازاریابی هدر رفته است . نزد مشتریان خود نیز به دلیل بی کیفیت بودن کارهای چاپی خود بدنام می شوند . چالش چاپخانه ها هم به این صورت است که مشتریان مقصر اصلی را چاپ خانه ها و دستگاه های چاپشان می دانند.

واقعا چه کسی مقصر است ؟ چه عواملی سبب شده که کار چاپی به رنگ دلخواهمان چاپ نشود؟  در این مقاله سعی شده که بررسی شود چه مواردی سبب تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ می گردد . اقدامات لازم و ضروری جهت جلوگیری از این امر را چگونه انجام دهیم . برای دانستن این موضوع و پیشگیری از این قبیل مشکلات تا پایان مقاله با ما همراه باشید .

تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ
تفاوت رنگ چاپی و مانیتور
  • دلایل تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ

 این موضوع همیشه جزو سوالاتی بوده که مشتریان با آن مواجه هستند .  آن ها میخواهد بدانند که چرا فایل چاپ شده با فایل در مانیتور تفاوت رنگی دارد .

یکی از مواردی که در تغییر رنگ  چاپ بسیار مهم و ضروری است نوع و جنس کاغذ است . جنس نامرغوب کاغذ می تواند رنگ چاپ را متفاوت از رنگ تصویر اصلی نمایش دهد . از دلایل دیگر می توانی به دستگاه های چاپ اشاره کرد. چرا که دستگاه های چاپ افست قدیم کیفیت چاپشان نسبت به دستگاه های مدرن پایین تر است . این دستگاه ها رنگ را به درستی چاپ نمی کند. همچنین از تنظیمات درست دستگاه چاپ هم باید اطمینان حاصل شود تا رنگ مورد نظر را به چاپ برساند. 

انواع چاپگر
  • نوع چاپگر

به این نکته هم توجه بفرمایید که چاپگرها قادر به تکرار رنگ هایی که در مانیتور نمایش داده می شوند نیستند. به عنوان مثال شاید تصویر نمایش داده شده در مانیتور درخشان و روشن باشد . تصاویر بعد از چاپ بر روی کاغذ تصویر تیره و کدر باشد. تصاویر چاپ شده و تصاویری که در صفحه نمایش وجود دارند از دو منبع متفاوت رنگ استفاده می کنند .  پیکسل های موجود در صفحه نمایش نور را ساطع کرده اما یک دستگاه چاپ قادر نیست که نور را روی کاغذ ساطع کند.  توجه کنید که چاپگر ها از رنگدانه و رنگ ها برای چاپ استفاده می نمایند .

این موضوع را به خاطر بسپارید رنگ‌هایی که در مانیتورتان  نمایش داده می شود را  چاپگر ها نمی توانند تکرار کنند.شاید تصویری که بر روی مانیتور نمایش داده می شود بسیار درخشان تر و یا زیبا تر به نظر برسد اما بر روی کاغذ این چنین به نظر نرسد . این رنگ‌ها هرگز مطابقت کامل نخواهند داشت. تصویری که بر  روی مانیتور نمایش داده می شود و تصویر چاپ شده توسط چاپگر از دو منبع رنگ متفاوتی و مختلفی استفاده می‌کنند. پیکسل‌های مانیتور نور را ساطع می‌کنند . یک چاپگر قادر نیست  که روی کاغذ نور ساطع کند و از رنگ‌ها و رنگدانه‌ها برای چاپ استفاده می‌کند.

کاغذ چاپ
  • کاغذ

مورد دیگری که سبب تغییر رنگ در مانیتور و چاپ می گردد نوع و جنس کاغذ می باشد. به این نکته توجه کنید که طرح چاپ شده بر روی کاغذ مقداری از رنگ کاغذ را در بر خواهد گرفت . به عنوان مثال اگر طرح شما به رنگ زرد باشد پس از چاپ کمی مایل به رنگ سبز خواهد شد.  با این تفاسیر می توان متوجه شد که کاغذ حتی سفید هم که باشد در نمایش نتیجه چاپ سبب تغییر رنگ می گردد . همچنین توجه کنید که طرح چاپ شده با توجه به رنگ بر روی کاغذ کرافت با کاغذ تحریر متفاوت است و یا چاپ بر روی کاغذ گلاسه هم رنگ متفاوتی را نمایش خواهد داد  .

کاغذ  دارای بافت های کاملا متفاوتی است . همچنین برای ساخت آن از مواد افزودنی مختلفی استفاده می گردد ، همه این موارد علاوه بر ترکیبات شیمیایی که دارد بر کیفیت چاپ تاثیر گذار است .همین عوامل سبب  ایجادواکنش متفاوت در دستگاه های مختلفی گردد.  شاید این موضوع عجیب باشد اما اگر در چاپ یک طرح بر روی دو کاغذ سفید از جنس های مختلف مشاهده بفرمایید ممکن است که رنگ ها در هر کاغذ متفاوت از دیگری باشد .

تفاوت مد رنگی rgb و cmyk
  • مد های رنگ

از دلایل دیگری که سبب تغییر رنگ در چاپ می گردد می توان به مد رنگ اشاره داشت .  مدهای رنگ تاثیر بسزایی در اختلاف رنگ در چاپ و صفحه نمایش دارند. اگر شما فایلی را با مد رنگی CMYK داشته باشید قطعا رنگ متفاوتی با مد رنگ RGB خواهید داشت . پس اگر قصد طراحی عکسی را برای صفحه وب یا مانیتور ها دارید بهتر است از مد رنگی RGB  استفاده نمایید . اگر هم قصدتان چاپ فایل طراحی شده است مد رنگی  CMYK  گزینه بهتری است . به این نکته توجه کنید که مد رنگی RGB  درخشان تر است و جهت صفحات وب و یا فایل های نمایشی در کامپیوتر به دلیل ساطع کردن نور مناسب هستند.  ولی مد های رنگی CMYK  کدر تر هستند و جهت کار های چاپی مناسب می باشند .

ColourBlogImage
  •  راه حل تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ

 تفاوت رنگ در مانیتور و چاپ همیشه وجود دارد . در ادامه مطالب با ذکر چند راه حل ساده سعی می کنیم که این اختلافات را از بین ببریم و تجربه ی خوبی از چاپ طرح هایمان داشته باشیم .

  1. قبل از طراحیتان این مورد را در نظر بگیرید که برای طرح شما چه کاغذی مناسب است . بررسی کنید که کدام کد های رنگی مناسب برای چاپ بر روی کاغذ های مختلفی مانند گلاسه ، کرافت و … می باشد. در اصل شما با انتخاب کد های رنگی درست می توانید نتیجه چاپی مطابق با انتظاراتتان داشته باشید.
  2. قبل از چاپ ، اطلاعاتی در مورد دستگاه چاپی که قصد چاپ طرحتان را دارید بدست آورید . اگر آشنایی با دستگاه های چاپ دارید حتما قبل از انجام چاپ اطلاعات دستگاه را چک کنید که با ویژگی های مد نظر شما مطابقت داشته باشد .
  3. قبل از انجام چاپ  با تیراژ بالا حتما چند نمونه محدود در کاغذ های مختلف چاپ کنید.  آنگاه متوجه خواهید شد که کدام کاغذ  و دستگاه برای کار شما مناسب است و با این کار از هدر رفت مبلغ زیادی جلوگیری خواهید کرد .
  4. قبل از ارسال فایل چاپی به چاپخانه اطمینان حاصل بفرمایید که مد رنگی انتخابیتان CMYK است . متاسفانه بسیاری از افراد فایل های خود را با مد رنگی RGB ارسال می نمایند و پس از چاپ با طیف رنگی متفاوتی مواجه می گردند. حتما این مورد را چک بفرمایید تا همان چاپی که انتظارش را دارید با کیفیت مورد نظرتان بدست آورید .

آخرین مطالب

پاکت نامه ملخی - پاکت ملخی

پاکت نامه ملخی چیست؟

پاکت نامه ملخی نوعی طراحی خاص برای پاکت نامه است که با تاشدگی های منظم و هندسی شکل خود، به نام “ملخی” شهرت یافته است. این نوع پاکت ها معمولا از کاغذ با کیفیت ساخته می شوند و ظاهری شیک و متفاوت دارند. تای متقاطع و دقیق، پاکت را به صورتی می بندند که ایمنی

Read More »
چاپ سه بعدی چیست؟ کاربرد + مزایا

چاپ سه بعدی چیست؟ کاربرد + مزایا

چاپ سه بعدی، که به آن پرینت سه بعدی نیز گفته می شود، فرآیندی است که در آن موادی نظیر پلاستیک، فلز یا سرامیک لایه به لایه توسط دستگاه چاپگر به صورت سه بعدی برروی یکدیگر قرار می گیرند تا یک شی سه بعدی فیزیکی ساخته شود. این فناوری از طرح های دیجیتالی که با

Read More »

راهنمای طراحی و چاپ برچسب تبلیغاتی و مزایای آن

در دنیای امروزی پر از رقابت، برچسب‌های تبلیغاتی و طراحی و چاپ برچسب تبلیغاتی بازیگر نقش بسیار مهمی در جذب مشتریان و تبلیغ محصولات و خدمات شما دارند. همچنین، طراحی صحیح و چاپ دقیق این برچسب‌ها می‌تواند تأثیر زیادی بر موفقیت کسب و کار شما داشته باشد. در این بخش میخواهیم بیشتر به این مهم

Read More »
عکاسی کودک | نکات + ایده ها

عکاسی کودک | نکات + ایده ها

عکاسی کودک شاخه ای از هنر عکاسی است که بر ثبت تصاویر کودکان، از نوزادی تا دوران کودکی متمرکز است. این نوع عکاسی با هدف ثبت لحظات، احساسات و مراحل رشد کودکان انجام می شود و می تواند شامل عکاسی پرتره، عکاسی خانوادگی و رویدادهای مرتبط با کودکان باشد. عکاسی کودک به عنوان یک حرفه

Read More »
پیمایش به بالا