روش انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

آیا می دانید که زندگی شما توسط طرح های رنگی کنترل می شود؟ رنگها می توانند بهترین یا بدترین حالت را در هر چیزی به نمایش بگذارند. از سویی دیگر، مجموعه ای عالی از رنگ ها توجه شما را به خود جلب می کند، به خصوص اگر برای بروشور یا مطالب تبلیغاتی استفاده شود. در این جا به بررسی اهمیت انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ خواهیم پرداخت.

باید اضافه کرد که رنگ آمیزی هوشمندانه می تواند بر روحیه شما تأثیر بگذارد و احساسی منحصر به فرد ایجاد کند. با این حال، انتخاب یک طرح رنگی برای یک پروژه چاپ حرفه ای همیشه آسان نیست، بنابراین در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تصمیم بگیرید چه چیزی بهترین کار را می کند.

انتخاب طرح رنگ

قبل از شروع هر گونه طراحی یا چاپ حرفه ای، مرور اصول رنگ هرگز ضرری ندارد. بدیهی است که طیف وسیعی از رویکردهای مختلف وجود دارد، اما هر کدام با پرداختن به اندکی نظریه رنگ شروع می کنند. از همین روست که انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ ، دارای اهمیت است.

برخی از رنگ ها به خوبی با هم کار می کنند و برخی از رنگ ها با هم در تضاد هستند. انتخاب یک طرح رنگی که بسیار پر جنب و جوش باشد، ممکن است پیامی را که می خواهید به اشتراک بگذارید، از بین ببرد و رنگ های خیلی ملایم ممکن است باعث شود که افراد از آن عبور کنند.

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

چرخ رنگ

چرخ رنگی که توسط سر اسحاق نیوتن در سال 1666 ایجاد شد، امروزه هنوز به عنوان پایه و اساس نظریه رنگ اصلی مورد استفاده قرار می گیرد و یک ابزار عالی برای انتخاب رنگ بندی است. چرخه رنگ متشکل از 12 رنگ بر اساس رنگهای اصلی قرمز، زرد و آبی است و به گونه ای طراحی شده است که تقریباً هر رنگی را که انتخاب می کنید با هم ترکیب شده یا مکمل یکدیگر است. انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ و چرخ رنگ را می توان به روش های مختلفی تقسیم کرد تا پالت های رنگ اصلی ایجاد شود.

به عنوان مثال، رنگهای اصلی، ثانویه و درجه سوم انتخاب شوند. رنگهای اصلی رنگهایی هستند که چرخ رنگ بر اساس آنها تنظیم شده است و شامل قرمز ، زرد و آبی. رنگهای ثانویه سبز ، نارنجی و بنفش هستند که در بین رنگهای اصلی روی چرخه رنگ قرار دارند. رنگهای باقیمانده را رنگ سوم می نامند که از ترکیب رنگهای اولیه و ثانویه ایجاد می شود.

همچنین، چرخ رنگ را می توان با تقسیم نصف به رنگهای گرمتر و سردتر تقسیم کرد. رنگهای گرم بین بنفش روشن و سبز و رنگهای سردتر در طرف مقابل قرار دارند. ضمن آنکه می توانید با استفاده از رنگ های سفید، سیاه و خاکستری بر روی همه رنگ های اصلی، تنوع زیادی از رنگ ها و سایه های مختلف ایجاد کنید.

آزمایش با این روش می تواند و انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ ، راهی عالی برای ایده پردازی و ایده های رنگی برای هر پروژه باشد. ممکن است برای زنده ماندن ایده خود فقط از یک یا دو رنگ استفاده کنید و بقیه را با تکنیک های مختلف سایه زدن پر کنید.

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

تکنیک های ایجاد طرح های رنگی

هنگامی که کمی مبانی نظریه رنگ را بررسی کردید، نگاهی به برخی از طرح های رنگی ساده داشته باشید که راهی عالی برای جاری شدن ایده های خلاقانه است. تنوع متفاوتی وجود دارد، اما در اینجا چند طرح رنگی است که می توانید به عنوان الگو در هنگام انتخاب طرح رنگ از آنها استفاده کنید :

طرح رنگی مکمل : اینها رنگهایی هستند که در چرخ رنگ متضاد یکدیگر هستند، مانند آبی و زرد یا قرمز و سبز. از رنگ های مکمل می توان برای ایجاد طرح های زنده و پر جنب و جوش استفاده کرد، اما مهم است که از آنها در کنار هم استفاده کنی ، بنابراین طراحی شما برای چشم ها ، عادی است. توجه داشته باشید که از این نوع رنگ ها برای نوشتار استفاده نکنید.

آنالوگ : انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ ، اینها طرح های رنگی هستند که با استفاده از رنگ ها در کنار یکدیگر در چرخ رنگ ایجاد می شوند. به عنوان مثال، نارنجی ، قرمز و بنفش بسیار خوب با هم ترکیب می شوند. این نوع رنگ بندی می تواند بسیار آرامش بخش باشد و اغلب در طبیعت یافت می شود.

تقسیم رایگان : همانطور که از نامش مشخص است، این رنگ هوشمندانه از رنگ بندی رایگان استفاده می کند. اساساً، می توانید به جای استفاده از دو رنگ در مقابل یکدیگر در چرخه رنگ، با استفاده از دو رنگ مجاور و یکی از رنگهای مکمل، این مورد را تغییر دهید. به عنوان مثال، به جای استفاده از رنگ سبز و قرمز، سعی کنید از رنگ سبز، قرمز بنفش و نارنجی قرمز استفاده کنید.

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

بررسی انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

هنگام انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ لازم است یادآور شویم که رنگ بسیار بیشتر از آنکه فقط برای چشم خوشایند باشد، از نظر فرهنگی نیز یک ابزار ارتباطی بسیار مهم است. فقط کافیست یک لحظه متوقف شوید و در مورد رنگ پرچم ملی خود فکر کنی ، چگونه رنگ قرمز به معنی توقف و سبز به معنی رفتن است و چگونه لباس استتار می تواند نوع خاصی از روحیه و سبک را ایجاد کند. صرف وقت برای توجه به برخی از این موارد می تواند در تصمیم گیری طراحی و چاپ آگاهانه برای پروژه چاپ حرفه ای شما بسیار کمک کننده باشد.

ضمن آنکه استفاده از یک طرح رنگی ساده ، می تواند راهی عالی برای ایجاد روحیه باشد. چه بخواهید چیزی ایجاد کنید که واقعاً جذاب باشد و چه طرحی که پیام آرام تری ارسال کند، می توانید از رنگ ها به نفع خود استفاده کنید. به رنگ های مورد علاقه خود و نحوه تأثیر آنها بر روحیه خود فکر کنید که نمونه هایی را آورده ایم :

قرمز : در انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ ، این رنگ می تواند انرژی مثبت ، شجاعت ، قدرت ، مردانگی را تحریک کند یا ویژگی های منفی بیشتری مانند سردرگمی و پرخاشگری را نشان دهد. رنگ قرمز بسیار قوی است و از دور به خوبی دیده می شود. همچنین توجه ما را به خود جلب می کند و می تواند ما را هیجان زده کند. دلیلی وجود دارد که بسیاری از مردم خودروهای اسپرت قرمز خریداری می کنند.

آبی : آبی را می توان برای نشان دادن انواع حالات مختلف از جمله هوش ، خنکی ، منطق ، سردی و آرامش استفاده کرد. در اصل، آبی رنگی است که برای ذهن آرامش می بخشد و رنگ بسیار شفافی است که آن را برای انتقال پیام مناسب می کند.

سبز : یکی از آرامش بخش ترین رنگ ها ، سبز پیام سلامتی ، نشاط ، تعادل و صلح را به تصویر می کشد. این یکی از رایج ترین رنگ ها در طبیعت است ، پس چرا نباید باشد؟ از آنجا که رنگ سبز در مرکز طیف رنگ قرار دارد ، این رنگ بسیار متعادل است و برای چشم ها آسان است.

نارنجی: انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ همواره از اهمیت بالایی برخوردار بوده است و آگاهی از آن می تواند در نتیجه حاصل، تاثیرگذار باشد. در این میان نارنجی ، ترکیبی از زرد و قرمز است که می تواند یک رنگ بسیار متنوع باشد. این می تواند طیف وسیعی از حالات و احساسات را در ما ایجاد کند که از جمله راحتی ، گرما ، اشتیاق می باشد.

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

اهمیت فرهنگی رنگ ها

اگر در حال انتخاب طرح رنگی برای یک پروژه چاپ با مخاطبان بین المللی هستید، توجه به اهمیت فرهنگی برخی از رنگ ها بسیار مهم است، به طوری که از اهانت به مخاطبی که سعی در برقراری ارتباط با آن دارید جلوگیری شود. یک مثال خوب در این مورد این است که در غرب، سیاه رنگ عزاداری است و سفید رنگ قدرت و خلوص است.

اما در ژاپن دقیقاً برعکس است. همچنین، به پیامدهای سیاسی که رنگهای خاصی می توانند نشان دهند توجه کنید و اینکه چگونه می تواند در انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ و طراحی شما نقش داشته باشد. قبل از شروع به هر پروژه چاپ حرفه ای و قبل از انتخاب یک طرح رنگی، حتماً تحقیق کنید. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی نقش فونت مناسب در طراحی سر بزنید.

طبیعت و انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

تکیه بر طبیعت یک راه عالی برای بهره مندی از ابزارهایی است که در اختیار شماست. هنگام شروع طراحی پروژه، به رنگ هایی که در فصل هستند فکر کنید. از رنگهای بهاری برای ایجاد فضایی روشن و یا رنگهای پاییزی برای برجسته کردن برگهای در حال تغییر استفاده کنید. تعداد زیادی پالت رنگی فصلی وجود دارد که می توانید از آنها الهام بگیرید.

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ نام تجاری

انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ و هنگام انتخاب طرح رنگی، چه برای بروشور یا کارت ویزیت، به این فکر کنید که چه نوع دیدی برای پروژه چاپ حرفه ای خود دارید. اگر شغلی را اداره می کنید، به برندسازی و توسعه لوگوی شرکت خود توجه کنید.

در این مورد، طرح های ساده تر، بهتر هستند. مردم به احتمال زیاد یک طرح رنگی را به یاد می آورند که روشن است، اما زیاد شلوغ نیست. اینجاست که می توانید از ایده های مناسب استفاده کرده و از آنها به خوبی بهره ببرید. هنگام طراحی یا انتخاب یک طرح رنگی، مطمئن شوید که همه این موارد، بخشی از انتظارات شما است.

ابزارهای مناسب

اگر هنوز در تنظیم رنگ مناسب و انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ مشکل دارید، از یکی از برنامه ها یا الگوهای رایانه ای موجود در وب استفاده کنید. این برنامه ها به گونه ای طراحی شده اند که انتخاب رنگ را بسیار آسان کرده و بسیار بصری هستند.

 برنامه هایی مانند Adobe Color CC و ColorExplorer برای سهولت کار شما ایجاد شده اند، در حالی که هنوز از ترجیحات طراحی خود استفاده می کنید. به علاوه، همچنان که به طراحی و چاپ موارد برای مشتریان ادامه می دهید ، استفاده از یک برنامه به شما این امکان را می دهد تا الگوها و طرح های رنگی فوق العاده ای بسازید تا در دست داشته باشید.

شما می توانید راهنمایی های لازم را در خصوص انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ از گروه حرفه ای و متخصص طراحی و چاپ نگاران دریافت کنید.

اشتراک گذاری

مطالب پیشنهادی برای شما

 

 

امتیاز خود را ثبت کنید
پیمایش به بالا