راهنمای انواع پوشش ها در چاپ

انواع پوشش ها در چاپ

در ابتدا این را باید اشاره کنیم که نحوه انجام پروژه چاپ شما، بستگی زیادی به نوع روکش کاغذی که انتخاب می کنید دارد. یک روکش کاغذ خوب از مواد چاپ شده شما محافظت می کند و جلوه ای منحصر به فرد به آنها می بخشد. برای حفظ آنها ، به استفاده از انواع پوشش ها در چاپ و روکش های محافظ مانند لمینت ها فکر کنید. از آنجا که انواع مختلفی از این پوشش ها در دسترس هستند، این امکان فراهم است تا با دریافت مشاوره های لازم از گروه حرفه ای طراحی و چاپ نگاران، بتوانید قطعات چاپ شده خود را با بالاترین کیفیت تهیه کنید.

انواع روکش کاغذی

پوشش لاک الکل :

پوشش های لاک به دلیل هزینه کم و سهولت استفاده، بسیار مورد توجه قرار می گیرند. آنها در رنگهای براق و مات موجود هستند و مانند جوهر استفاده می شوند. لاک را می توان روی کل ورق یا قسمت های خاصی استفاده کرد تا برجسته شود. به عنوان یک پوشش محافظ عمل می کند در عین حال درخشندگی بیشتری می بخشد. چاپگرها باید این لاک ها را با دقت کنترل کنند تا انتشار ترکیبات کنترل شود و پس از خشک شدن، چاپ را کامل می کنند.

در میان انواع پوشش ها در چاپ ، اگر می خواهید از مواد چاپ شده خود محافظت در سطح عالی داشته باشید، پوشش لاک ممکن است انتخاب مناسبی نباشد. زیرا با گذشت زمان تمایل به زرد شدن دارد. همچنین استفاده از کمی پودر اسپری افست باعث می شود که ورق های چاپ شده به هم نچسبند. با این حال، پودر نباید زیاد گذاشته شود زیرا می تواند ظاهر کلی قطعه را تحت تأثیر قرار دهد. از آنجا که فرایند استفاده از پوشش لاک آسان نیست و نیاز است که این کار توسط متخصصان آن انجام شود.

انواع پوشش ها در چاپ

پوشش UV :

برای محافظت از مواد چاپ شده ، پوشش UV را در میان انواع پوشش ها در چاپ نظر بگیرید. روکش های UV از مات تا براق در طیف گسترده ای از روکش ها موجود است. چنین پوشش هایی به صورت خطی و خارج از آن توسط چاپگرها اعمال می شوند. از غلتک یا صفحه نمایش برای اعمال پوشش UV استفاده می شود و سپس در معرض نور ماوراء بنفش قرار می گیرد تا پوشش سخت شود. روکش ها را می توان در کل صفحه یا فقط در قسمت های خاصی استفاده کرد.

پوشش UV اشكالاتی دارد. آنها مستعد سوختن شیمیایی هستند که باعث می شود مواد چاپی شما تا شوند. اگر همه چیز به درستی انجام نشده باشد، پوشش های UV به طور مساوی روی صفحه پخش نمی شوند. این ظاهر چروکیده را به آنها می دهد. آنها همچنین گاهی زبری یا عیوب سطح کاغذ را افزایش می دهند. چاپگرها از کاغذهای روکش دار برای پوشاندن پوشش های UV به عنوان کاغذهای بدون روکش در ورق استفاده می کنند.

برای بهترین نتیجه در پوشش های UV در میان انواع پوشش ها در چاپ ، باید از جوهر UV استفاده شود. اگر تصمیم دارید از جوهر معمولی استفاده کنید، مطمئن شوید قبل از استفاده از روکش، موم ندارد و کاملاً خشک می شود. برای جلوگیری از خشک شدن پوشش UV ، چاپگرها از جوهر ترکیبی جدید استفاده می کنند.

پوشش آبی :

روکش آبی برای محافظت از مواد چاپ شده در برابر اثر انگشت و لکه ها بسیار مناسب است. این یک روکش، دوستدار طبیعت است و درخشش عالی به مواد چاپ شده می بخشد. صاحبان مشاغل از این پوشش برای چاپ جهت ایجاد تصویر مثبت از نام تجاری استفاده می کنند.

می توانید آن را در سطوح براق و مات قرار دهید تا قرار گرفتن جوهر محدود شود. از آنجا که احتمال زرد شدن آنها کمتر است، برای چاپ پروژه هایی که دارای فضای سفید زیادی هستند، ایده آل است. برای افزودن جلوه ای منحصر به فرد به مواد چاپی، پوشش های آبی را به همراه لاک و روکش UV ترکیب می کنند. اگر تولید به خوبی مدیریت نشود ، این ترکیب ممکن است پرهزینه باشد و زمان زیادی طول می کشد تا خشک شود.

یکی از معایب این نوع از انواع پوشش ها در چاپ ، این است که مستعد سوختن شیمیایی است. برای کاهش این خطر ، چاپگرها از جوهرهای پایدارتر و جایگزین تر استفاده می کنند.

انواع پوشش ها در چاپ

روکش لمینت

روکش لمینت در قالب های فیلم و آب بر روی انواع بافت و رنگ موجود است. فیلم ها بر اساس ضخامت طبقه بندی می شوند. عمدتا از نازک ترین کاغذها برای موارد چاپی که قرار است رول یا تا شوند استفاده می کنند. برای اینکه مواد چاپی ضد آب شوند، لمینت را به یک یا هر دو طرف کاغذ بمالید.

لامینت های فیلم به جای پوشش های مایع برای محافظت بیشتر از مواد چاپی شما انتخاب می شوند. از آنجا که روکش لمینت فیلم در انواع مختلف از جمله مات و براق موجود است، می توانید یکی از انواع پوشش ها در چاپ را که مناسب نیازهای شما است انتخاب کنید.

همچنین باید یادآور شویم که پلی پروپیلن ارزان ترین و محبوب ترین روکش لمینت است که برای چاپ استفاده می شود. از آنجا که جلای نرم تری می بخشد، برای مواد چاپی که تا می شوند به خوبی کار می کند. اگرچه پلی پروپیلن مستعد خراشیدن است، اما اگر می خواهید در هزینه خود صرفه جویی کنید، انتخاب بسیار خوبی است. پلی استر هزینه بیشتری نسبت به پلی پروپیلن دارد و پوشش محکمی را برای مواد چاپی شما فراهم می کند. ضمن آنکه نایلون گرانترین روکش لمینت است زیرا ماندگاری طولانی دارد.

انواع پوشش ها در چاپ

مناسب ترین نوع در انواع پوشش ها در چاپ

انتخاب روکش کاغذ مناسب برای کار چاپی کار دشواری است. برای حفاظت بیشتر از مواد چاپی خود، لمینت ها بهترین گزینه هستند. آنها به طور گسترده ای در برنامه های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. اما ممکن است برای چاپ پروژه هایی با طول عمر کوتاه یا چاپهای بزرگ مناسب نباشند.

هنگام استفاده از ورقه، می توانید روش های مختلفی را برای تکمیل چاپ مطابق نیاز خود انتخاب کنید. فرض کنید شما می توانید دو نوع روکش کاغذ را در انواع پوشش ها در چاپ ، با یکدیگر ترکیب کنید تا به نتایج دلخواه برسید. اگر هنگام انتخاب روکش کاغذ برای کار چاپ سردرگم هستید، با یک شرکت چاپ مانند طراحی و چاپ نگاران مشورت کنید. در مورد نوع چاپ موردنظر خود به آنها بگویید. این متخصصان چاپ می توانند مناسب ترین گزینه پوشش کاغذ را برای نیازهای شما پیشنهاد کنند.

با استفاده از کاغذ روکش دار برای چاپ، می توانید براقیت، صافی و محافظت را به مواد چاپ شده خود اضافه کنید. انتخاب روکش کاغذ مناسب برای برجسته شدن قطعات چاپ شما ضروری است. همانطور که اکنون از انواع پوشش ها در چاپ موجود و ویژگی های آنها مطلع هستید، می توانید به راحتی پوششی را که نیازهای شما را برآورده می کند انتخاب کنید.

نکات مهم برای انتخاب انواع پوشش ها در چاپ

در نظر داشته باشید که هر پروژه چاپ متفاوت است و برای هر کار یک چاپ منحصر به فرد را تضمین می کند. بسته به نوع پوشش چاپی که انتخاب می کنید، ابعاد متفاوتی ایجاد می شود. این بدان دلیل است که کاغذ متخلخل است. آنچه را که روی آن چاپ شده است جذب می کند و گاهی اوقات روکش ها می توانند جوهر را از لک شدن، مالش یا ناپدید شدن محافظت کنند. همچنین هر پروژه چاپی هدف متفاوتی دارد و بنابراین استراتژی چاپ منحصر به فردی را برای انجام بهتر کار لازم می داند که در میان انواع پوشش ها در چاپ ، انتخاب های اصلی لاک ها ، پوشش های آبی و پوشش های UV است.

انواع پوشش ها در چاپ

بهترین زمان برای استفاده از پوشش چاپی

اگر به دنبال محافظت و بزرگنمایی کار چاپ خود هستید، باید پوشش چاپ را در نظر بگیرید. برای محافظت و ایجاد کارت ویزیت، جزوه، کاتالوگ و غیره با طول عمر بالا، توصیه می شود با یکی از کارشناسان نگاران صحبت کنید. آنها به شما در انتخاب نوع روکش مناسب برای نیازهای چاپ شما کمک می کنند.

این را هم در نظر داشته باشید که مواقعی وجود دارد که شما نمی توانید از روکش چاپ استفاده کنید. با یک لاک ، UV یا روکش دیگر ، نمی توانید روی چیزهایی مانند کارت پستال ، کارت یادداشت و سایر مواد چاپ بنویسید. به عنوان مثال، می خواهید اطمینان حاصل کنید که مشتری مورد نظر شما قادر است آدرس خود را در سمت راست کارت پستال بنویسد.

همچنین پوشش های مختلف چاپ می توانند حس لامسه منحصر به فردی ایجاد کنند یا تصاویر را متمایز کنند، بسته به آنچه می خواهید بر روی چاپ خود داشته باشید،  تأکید کنید. گروه طراحی و چاپ نگاران می تواند به خوبی شما را در انتخاب انواع پوشش ها در چاپ کمک نماید.

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

روتوش عکس چیست؟
مقالات
مهدی قاسمی

روتوش عکس چیست؟

روتوش عکس فرآیندی است که در آن با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر، تغییراتی بر روی عکس ها اعمال

ادامه مطلب »

 

 

پیمایش به بالا