ویژگی های بهترین کاغذ برای چاپ

بهترین کاغذ برای چاپ

در هر پروژه چاپی، نوع کاغذ استفاده شده، می تواند نقش مهمی را در نحوه ظاهر شدن قطعه ایفا کند. هنگام انتخاب بهترین کاغذ برای چاپ ، اندازه کاغذ چاپگر، رنگ، وزن، روکش، روشنایی، ماتی و سایر عوامل باید مورد توجه قرار گیرد. ضمن آنکه باید اشاره کنیم که انواع مختلف کاغذ چاپ برای مصارف خاص مانند کاغذ جوهر افشان، کاغذ لیزری، کارتن و کاغذ عکس طراحی شده است.

با این حال، کاغذهای کپی و چند منظوره مقرون به صرفه و ممتاز ، می توانند برای کاربران با طیف گسترده ای از نیازهای چاپ، در یک مجموعه خلاق و جذاب باشند. تعداد زیادی کاغذ در دسترس است به طوری که گاهی اوقات دانستن اینکه از کجا باید شروع به جستجو کرد، دشوار است.

اندازه کاغذ چاپ

هنگام انتخاب بهترین کاغذ برای چاپ ، اندازه مهم است. صرف نظر از نوع چاپی که باید انجام شود، از کارت ویزیت گرفته تا چاپ بزرگ طرح معماری، اندازه کاغذ برای آن وجود دارد. در حالی که اندازه های زیادی برای چاپ کاغذ وجود دارد، برخی از رایج ترین آنها عبارتند از :

اندازه نامه : 8.5 * 11 اندازه استاندارد برای اکثر چاپگرها است. همچنین اندازه آن برای طیف گسترده ای از اسناد استاندارد، از جمله مجلات، کاتالوگ ها ، نامه ها و فرم ها استفاده می شود.

اندازه قانونی : کاغذ با ابعاد 8.5 * 14 یا اندازه قانونی ، با عرض یکسان اما طولانی تر ، اغلب برای قراردادهای مشاغل حقوقی، املاک و حسابداری استفاده می شود.

اندازه لجر : کاغذهای 11 * 17 در دفاتر برای نمودارها و اسناد مورد استفاده قرار می گیرد که در ورق های کوچکتر مانند نقشه های معماری و CAD مناسب نیست. برای توصیف این اندازه از عبارت tabloid نیز استفاده می شود.

بهترین کاغذ برای چاپ

وزن بهترین کاغذ برای چاپ

در میان بهترین کاغذ برای چاپ ، هرچه وزن کاغذ بیشتر باشد، ضخامت و استحکام آن بسیار زیادتر است. روی هم رفته ، وزن و ضخامت کاغذ نشان می دهد که چقدر محکم است و کاغذ ضخیم تر و سنگین تر دوام بیشتری نسبت به کاغذ نازک و سبک دارد. ضخامت کاغذ معمولاً هنگام نگاه کردن به آن در نظر گرفته می شود و در بیشتر موارد، ضخامت کاغذ را در نقاط اندازه گیری می کند، جایی که یک نقطه برابر یک هزارم یا 0.001 اینچ است.

از آنجا که اندازه پایه ممکن است متفاوت باشد، مقایسه وزن کاغذ می تواند سخت باشد. به عنوان مثال، یک کاغذ چند منظوره 28 پوندی احتمالاً وزن یا ضخامت یک کاغذ ممتاز 28 پوندی یا مقوایی ندارد. اعداد کمتر، شامل 20 پوند و 24 پوند، رایج ترین وزن برای کاغذهای کپی استاندارد و چند منظوره هستند، در حالی که اعداد بیشتر نشان دهنده ورق ضخیم تر و سنگین تر است.

در بیشتر موارد ، هرچه ورق ضخیم تر باشد، سنگین تر است ، اگرچه مواردی وجود دارد که یک کاغذ متراکم می تواند بدون ضخامت نیز، سنگین باشد. وزن و ضخامت کاغذ مورد استفاده در کار چاپ می تواند تفاوت زیادی در کیفیت و هزینه آن ایجاد کند و بهترین کاغذ برای چاپ را نشان دهد.

به عنوان مثال، قطعات پستی معمولاً بر اساس وزن شارژ می شوند، بنابراین برگه سبک تر و نازک تر ممکن است به خوبی کار کنند. ارائه های حرفه ای مانند رزومه ها و مکاتبات اغلب مستلزم برگه سنگین تر و ضخیم تر است، مانند مشاغلی که کیفیت بایگانی را هدف قرار می دهند.

روشنایی در کاغذ چاپ

روشنایی به میزان نوری که از یک ورق کاغذ بازتاب می کند، اشاره دارد. هنگام انتخاب روشنایی کاغذ، به آنچه که قرار است روی آن چاپ شود فکر کنید. تصاویر چاپ شده روی یک کاغذ روشن بسیار پر جنب و جوش به نظر می رسند. با این حال، ممکن است تصاویری با چنین کیفیت وقتی روی کاغذ روشن چاپ می شوند، واضح نباشند.

متن سیاه در بیشتر سطوح روشنایی کاغذ متمایز می شود، بنابراین اسناد متنی تنها در دهه 80 و 90 کم هنگامی که در مقیاس 100 اندازه گیری می شود به روشنایی معمولی نیاز دارند که بهترین کاغذ برای چاپ می باشند. یک طراحی رنگارنگ یا بازتولید هنری زیبا، ممکن است به بالاترین سطح روشنایی نیاز داشته باشد.

هنگام چاپ در دو طرف بهترین کاغذ برای چاپ ، مات بودن اهمیت می یابد. چاپی که از یک طرف به طرف دیگر نشان داده شود، می تواند خوانایی را از بین ببرد. از سوی دیگر ، برخی از طراحان خلاق ممکن است بخواهند یک کاغذ شفاف برای ترکیب تصاویر چاپ شده در دو طرف ورق برای ایجاد یک جلوه واحد مورد نظر باشد.

بهترین کاغذ برای چاپ

سایر ویژگی های بهترین کاغذ برای چاپ

ریم : کاغذ شامل بسته ای است که حاوی 500 برگ است. کاغذ کپی و چاپگر توسط ریم های جداگانه فروخته می شود.

مواد : در حالی که بیشتر کاغذها از الیاف چوب ساخته می شوند، کاغذی نیز وجود دارد که از پارچه، الیاف مصنوعی و حتی پلاستیک ساخته شده است و همه آنها اهداف تخصصی را ارائه می دهند.

روکش دار یا بدون روکش : کاغذهای چاپی، روکش دار یا بدون روکش هستند که می تواند از میان بهترین کاغذ برای چاپ انتخاب شوند. کاغذ بدون روکش کاغذ غیر بازتابی است، در حالی که نوع دارای روکش، مات یا براق هستند و تصاویر چاپ شده واضح تر و با کیفیت بالاتر تولید می کنند. ضمن آنکه بسیاری از کاغذها دارای منبع پایدار هستند، برخی از آنها به دلیل مصالح استفاده شده یا سرعت تجزیه زیستی آنها، سازگار با محیط زیست هستند.

رنگ : کاغذ بیشتر از نوع سفید موجود است. کاغذ چاپگر می تواند در در رنگ های مختلف، از شفاف، سفید و رنگهای مختلف در بین آنها وجود داشته باشد. کاغذ رنگی می تواند در رنگ سفید نیز ظاهر شود و به طراحی یا گرافیک با کاربردهای نوآورانه کمک کند.

کاغذ درجه یک

فراتر از نوع استاندارد بهترین کاغذ برای چاپ ، کاغذ درجه یک و ممتاز شامل تمام ویژگی های اصلی وزن، پوشش، روشنایی، ماتی و مواد مناسب است و آنها را برای ارائه و کارهای چاپ در جایی که کیفیت اهمیت دارد، مناسب می کند. به عنوان مثال، کاغذ ساخته شده از مخلوط خمیر چوب دارای حس لوکس و ماندگاری است، بنابراین می تواند برای کارهای با دوام بالا استفاده شود.

بهترین کاغذ برای چاپ

انواع بهترین کاغذ برای چاپ

برخی از انواع اصلی کاغذ چاپ عبارتند از :

کاغذ جوهر افشان : این کاغذها به طور خاص برای جذب جوهرهای مورد استفاده در فرایند چاپ جوهر افشان طراحی شده اند.

کاغذ لیزری :این کاغذها می توانند گرمای چاپ لیزری را بهتر تحمل کنند، جایی که غلطک های مخصوص جوهر تونر رنگی را با صفحه ترکیب می کنند.

کاغذ عکس : مخصوص چاپ تصاویر با کیفیت بالا با چاپگر جوهر افشان، کاغذ عکس مات یا براق است.

کاغذ کارت : در میان بهترین کاغذ برای چاپ ، اینها ضخیم تر و سنگین تر از کاغذ کپی است و می تواند برای کارت های ویزیت، جلد گزارش و برنامه های کاربردی سنگین تر از صفحات متنی استفاده شود.

کاغذ چند منظوره

همانطور که از نامش پیداست، این کاغذها با عملکردهای مختلف از جمله چاپ جوهر افشان، چاپ لیزری و فتوکپی هستند. کاغذها می توانند در اندازه های مختلف، وزن، رنگ و میزان روشنایی بسیار متنوع باشند. کاغذ کپی کمی نازک تر و ارزان تر از کاغذ چاپ معمولی است و معمولاً می تواند جایگزین خوبی برای آن باشد. مگر اینکه صفحه دارای پوشش سنگین جوهر باشد. در این حالت، نتیجه ممکن است بیش از حد اشباع شده باشد و کیفیت تصویر را تحت تأثیر قرار دهد.

کاغذ باند، بهترین کاغذ برای چاپ

این کاغذ دارای محتوای بالایی از پارچه های پنبه ای یا الیاف نساجی پنبه است که بافت ضخیم تر و قابل توجهی به آن می بخشد. نام اوراق قرضه به اواخر قرن نوزدهم برمی گردد که از این نوع کاغذ برای چاپ اوراق قرضه دولتی و سایر اسناد رسمی استفاده می شد که  بهترین کاغذ برای چاپ به شمار می آمد. امروزه از کاغذ باند برای سربرگ استفاده می شود.برای اطلاعات بیشتر به مقاله اهمیت انتخاب صحیح رنگ در چاپ مراجعه کنید.

بهترین کاغذ برای چاپ

کاغذ بازیافت شده

کاغذهای غیر بازیافتی که گاهی اوقات به عنوان کاغذ بکر نیز شناخته می شوند، از مواد کاملاً جدیدی مانند خمیر چوب یا پنبه ساخته می شوند. کاغذ بازیافتی را می توان از موارد دیگری تهیه نمود که به عنوان مثال می توان از مواد ضایعاتی که از فرایند تولید باقی مانده است و یا زباله های پس از مصرف، مانند روزنامه ها که توسط مردم در خانه های خود یا در محیط های دیگر استفاده می شود، بهره برد.

یک کاغذ تنها در صورتی می تواند بازیافت شود که حاوی 100٪ فیبر بازیابی شده پس از مصرف باشد. اگر محتوای پس از مصرف کننده کمتر از 100 باشد، کاغذ باید کاغذ با محتوای بازیافت نامیده شود. این در حالی است که کاغذهای پایدار در جنگل های کنترل شده کاشته می شوند و تجدید می شوند. آنها استانداردهای محیطی خاصی را برآورده می کنند و در حمایت از راه هایی که از جنگل ها و محیط زیست بهتر محافظت می کند، استفاده می شوند.

شما می توانید برای سفارشات کار چاپ خود، از تخصص و تجربه گروه طراحی و چاپ نگاران بهره مند شوید.

اشتراک گذاری

مطالب پپیشنهادی برای شما

پیمایش به بالا