همه چیز در مورد مدل رنگ CMYK در چاپ

مدل رنگ CMYK

مدل رنگ CMYK ، یک مدل رنگ است که بر اساس مدل رنگی CMYK در چاپ رنگی استفاده می شود و برای توصیف خود فرآیند چاپ مورد استفاده قرار می گیرد. CMYK به چهار جوهر مورد استفاده در برخی از چاپ های رنگی اشاره دارد که شامل فیروزه ای، سرخابی، زرد و سیاه است.

مدل CMYK با پوشاندن بخش جزئی یا کامل رنگ ها روی پس زمینه روشن تر که معمولاً سفیداست، کار می کند. جوهر نوری که در غیر این شرایط، منعکس می شود را کاهش می دهد. چنین مدلی تفریق کننده نامیده می شود. زیرا جوهرها رنگ های قرمز، سبز و آبی را از نور سفید کم می کنند.

در مدل رنگی  CMYK ، سفید رنگ طبیعی پس زمینه است، در حالی که سیاه از ترکیب کامل جوهرهای رنگی حاصل می شود. البته در صنعت چاپ، برای صرفه جویی در هزینه جوهر و برای تولید رنگ های سیاه عمیق تر، رنگ های غیراشباع و تیره با استفاده از جوهر سیاه به جای ترکیب رنگ های فیروزه ای، سرخابی و زرد تولید می شوند.

مدل رنگ CMYK

مدل رنگ CMYK در چاپ چیست؟

CMYK مخفف Cyan، Magenta، Yellow و Key است. در مدل رنگ CMYK ، اینها رنگ هایی هستند که در فرآیند چاپ استفاده می شوند. یک ماشین چاپ از نقاط جوهر برای ایجاد تصویر از این چهار رنگ استفاده می کند. Keyدر واقع به معنای رنگ سیاه است. زیرا رنگ اصلی است که برای تعیین نتیجه تصویر استفاده می شود. جوهر سیاه عمق و سایه را ایجاد می کند، در حالی که رنگ های دیگر بسته به نحوه ترکیب آنها، رنگ های متفاوتی را در طیف ایجاد می کنند.

مدل رنگ CMYK در مقابل RGB

یکی از متداول ترین سؤالاتی که پیوسته مطرح است این است که تفاوت بین CMYK و RGB چیست؟ یک قانون خوب که باید به خاطر داشته باشید این است که مدل رنگ CMYK برای طراحی مواد چاپی مانند کارت ویزیت، بروشور و پوستر استفاده می شود. حالت رنگ RGB برای طراحی ارتباطات دیجیتال مانند وب سایت ها و تلویزیون استفاده می شود.

برای قرمز، سبز و آبی در RGB از رنگ افزودنی استفاده می کنند و به فضای تاریک صفحه نمایش کامپیوتر، روشنی اضافه می کنند. در چاپ وقتی سعی می کنید این رنگ های تیره را با هم ترکیب کنید، رنگ های مات و نامشخصی دریافت می کنید. همچنین نمی‌توانید با رنگ سیاه شروع کرده و نور اضافه کنید.

مدل رنگ CMYK

چرا چاپگرها از CMYK استفاده می کنند؟

برخی از چاپگرهای تجاری در RGB چاپ می‌کنند، اما بیشتر آنها فقط با مدل رنگ CMYK چاپ می‌کنند. این بدان دلیل است که به لطف طیف رنگ های موجود، استانداردسازی CMYK آسان تر است. بنابراین می توان تمام محصولات چاپی را در طول دوره چاپ کاملاً ثابت نگه داشت.

تنوع بسیار زیادی در RGB وجود دارد که تضمین یکنواختی رنگ ها در یک دوره چاپی یا حتی بین چاپ های مختلف تقریباً غیرممکن است. CYMK را می توان با استفاده از اسکنر GMG و نرم افزار مربوطه نظارت کرد. این اجازه می دهد تا هر دستگاه چاپ بدون توجه به ویژگی های فردی هر دستگاه، برای تولید یک رنگ استاندارد کالیبره شود.

 به همین دلیل است که چاپگرهای تجاری بیشتر از مدل رنگ CMYK استفاده می کنند، زیرا به اطمینان از ثبات رنگ در سراسر چاپ و همچنین در بین دستگاه ها کمک می کند. شما می توانید برای دریافت بهترین کیفیت چاپ، از تخصص و تجهیزات نگاران بهره مند شوید.

اشتراک گذاری

آخرین مطالب

روتوش عکس چیست؟
مقالات
مهدی قاسمی

روتوش عکس چیست؟

روتوش عکس فرآیندی است که در آن با استفاده از نرم افزارهای ویرایش تصویر، تغییراتی بر روی عکس ها اعمال

ادامه مطلب »

 

 

پیمایش به بالا