چگونه یک تراکت تاثیر گذار بسازیم ؟

در این مطلب می خواهیم نکاتی را به شما بگوییم که به وسیله آن بتوانید یک تراکت تاثیر گذار و جذاب طراحی کنید . برنامه ریزی محتوای موجود در تراکت ، پیدا کردن تصاویر با کیفیت و به کار بردن هم زمان حجمی از تصویر و محتوا که تراکت را منحصر به فرد سازد از نکاتی است که امروز به شما خواهیم گفت . بیایید شروع کنیم .

هدف از طراحی تراکت چیست ؟

اولین هدف برای طراحی تراکت ، جلب توجه است و هدف دوم ، فروش از طریق ارائه اطلاعات یک برنامه یا تخفیف فروشگاه و مواردی از این قبیل . شاید پیش خودتان فکر کنید که اگر هدف این ها است ، پس تراکت هیچ جنبه هنری ندارد ؛ اما شما می توانید به این دو هدف برسید و در عین حال یک تراکت باور نکردنی و جذاب هم داشته باشید .

حتما بخوانید : چاپ کاتالوگ

عملکرد قبل از شکل

ممکن است شما بخواهید یک شاهکار میکل آنژی طراحی کنید اما فراموش نکنید که مردم این تراکت را آن طور که شما می بینید ، نمی بینند . فرقی ندارد موضوع تراکت شما چه باشد ؛ تراکت باید به اندازه کافی برجسته و چشم گیر باشد تا مردم آن را بردارند و نگاهی بیندازند . اطلاعات نیز باید مختصر ، مفید و واضح باشد .

محتوا را برنامه ریزی کنید

اولین گام در هر پروژه طراحی سازمان دهی اطلاعات است . چه چیزی لازم است ؟ اهداف شما چیست ؟

فرض کنید می خواهیم برای یک کنسرت ، تراکت را طراحی کنیم . یک تراکت خوب برای کنسرت باید حداقل بیان کند که این برنامه چه زمانی و کجا برگزار خواهد شد ؛ خواننده یا گروه یا نوازنده چه کسی است ؛ و چقدر هزینه بلیط این کنسرت خواهد بود .

یک قانون مهم در طراحی و به خصوص طراحی تبلیغاتی وجود دارد : کمتر ، غنی تر است . اگر شما تراکتی طراحی کنید که حجم زیادی محتوا داشته باشد ، تعداد بسیار کمی از مردم بیش از نیمی از ثانیه به آن نگاه خواهند کرد . چیزی که آن ها متوجه می شوند این است که اطلاعات زیادی را باید پردازش کنند .

پس کاری که باید انجام بدهیم حذف و تقلیل اطلاعات لازم به نکات بسیار مهم ساده و قابل هضم است . هر چیزی که احساس می کنید نیاز ندارید را دور بریزید تا تمام آن چه واقعا احتیاج است به شکلی موجز و مختصر در بیاید . چند نکته مهم در خوانا و مختصر بودن اطلاعات عبارت اند از :

حتما بخوانید: چاپ بروشور تهران

چند نکته مهم در خوانا و مختصر بودن اطلاعات

  • اندازه فونت شما به میزان کافی بزرگ باشد .
  • اطلاعات تماس و سایر اطلاعات ضروری در دسترس باشد
  • تاریخ و زمان رویداد بزرگ و مورد توجه باشد
  • اگر اطلاعات مهم و بیشتری در یک وب سایت قرار گرفته ، آدرس وب سایت را با رنگ و اندازه ای قابل توجه در تراکت قرار دهید

نگرش شما باید به این شکل باشد : آن چه می بینید ، همان چیزی است که دریافت خواهید کرد . برای مثال اگر برای یک فروشگاه تراکت را طراحی می کنید ، حتما تصویر محصول را در تراکت قرار دهید

تب نقطه گلوله ای !

این که اطلاعات شما کوتاه و مختصر باشد به این معنی نیست که در طراحی تراکت خود از پنجاه و هفت نقطه گلوله ای استفاده کنید ! استفاده از نشانه های تایپوگرافی بسیار عالی است اما باید بدانید کجا و چگونه از آن ها استفاده کنید . اگر از نقطه های گلوله ای برای ساده سازی و تفهیم بهتر متن استفاده می کنید ، در مسیر درستی قرار گرفته اید ؛ اما اگر از آن ها استفاده می کنید چون نمی دانید به چه روش دیگری تراکت خود را طراحی کنید بهتر است استراتژی تان را تغییر دهید .

پیدا کردن تصاویر

آن هایی که طراح نیستند معمولا وقتی صحبت از پیدا کردن تصاویر می شود ، می ترسند . بعضی ها کلیپ آرت را می شناسند و آن را خیلی جذاب و هیجان انگیز می دانند اما اکثرا از گزینه های دیگر بی اطلاع هستند . خوش بختانه دنیای اینترنت ، منبعی نا محدود و رایگان است ؛ البته اگر بدانید کجا دنبال چیزی که می خواهید ، بگردید . پس جست و جو کنید و منابع اطلاعاتی خود را از تصاویر جذاب گسترش دهید .

حتما بخوانید: تقویم رومیزی

فضای کم برای چاپ

یکی از بزرگ ترین دغدغه هایی که هنگام طراحی تراکت وجود دارد ، نحوه استفاده از کمترین فضای چاپی ممکن است . اندازه استاندارد برای طراحی تراکت A5 و A6 است .

بهتر است در ابتدای فرایند طراحی ، زمان بیشتری بگذارید و برنامه ریزی کنید که چه مطلبی در کدام قسمت از تراکت قرار بگیرد ؛ و این برنامه ریزی را با محوریت قرار دادن دو نکته انجام بدهید : خودتان از این ترکیب بندی هیجان زده شوید و در کوچک ترین ابعاد ممکن قرار بگیرد .

چند نکته مهم برای جذاب تر شدن تراکت

رنگ دوست شما است

یک پالت از رنگ های مکمل برجسته داشته باشید . برای مثال صورتی ، زرد و آبی آسمانی در کنار هم برای رویداد های شاد تابستانه مناسب هستند

حتما بخوانید : مراحل چاپ کتاب

تعادل سه عنصر مهم را فراموش نکنید

یک گروه متعادل درست کنید از سه عنصر مهم یعنی یک عکس خیلی خوب ، یک عنوان گیرا و یک عنصر رنگی . با استفاده از این قانون سه گانه می توانید از شلوغ شدن بیش از حد جلوگیری کنید .

یک طراحی خوش بینانه و سرگرم کننده انجام دهید

اجازه ندهید تراکت شما بیش از حد جدی و خشک باشد . حتی اگر در حال طراحی تراکت برای یک شرکت حقوقی باشید هم دست شما برای استفاده از المان ها باز است . مطمئن باشید اگر آن ها حس خوبی از دیدن تراکت پیدا کنند ، آن را دوست خواهند داشت . طراحی و چاپ روی محصولات

از شکل برای یک طراحی مدولار جالب استفاده کنید

اگر شما چند تصویر دارید که نمی دانید از کدام یکی استفاده کنید ، به شما پیشنهاد می دهیم از شکل برای یک طراحی مدولار استفاده کنید . چیدمان بر اساس شکل برای ساخت یک کلاژ مدرن از عکس عالی است و تقریبا به هر نوع کسب و کاری می خورد ؛ مخصوصا برای تراکت هایی که یک محدوده از محصولات را نشان می دهند بسیار مناسب است . اکثر نرم افزار های گرافیکی هم یک سری شکل های آماده دارند که می توانید با استفاده از آن ها یک کلاژ بسیار زیبا داشته باشید ؛ از دایره و مربع گرفته تا چند ضلعی ها .

شخصیت کار خود را با رنگ نشان دهید

رنگ ، بیشتر از تایپوگرافی یا تصاویر در خلق شخصیت کار شما نقش دارد . در واقع رنگ است که نقش اصلی را ایفا می کند تا مخاطب شما ترغیب شود تراکت را بردارد یا نه . پس باید رنگ تراکت را به عنوان عنصری روان شناختی در نظر بگیرید .

رنگ های خانواده مرکبات مثل زرد و نارنجی می توانند شاد ، هیجان انگیز و خوش بینانه به نظر برسند و برای یک طراحی غیر رسمی بسیار عالی هستند ؛ در حالی که رنگ هایی چون آبی یخی و خاکستری کم رنگ بیشتر خردمندانه و صنعتی هستند و برای یک طراحی با شخصیتی رسمی و کاملا حقوقی بیشتر به کار می آیند . انتخاب یک پالت رنگی اشتباه می تواند مشتریان احتمالی را نسبت به شما سرد و بدبین کند و بر عکس یک انتخاب هوشمندانه در رنگ تراکت ، آن را به مترجمی تبدیل می کند که خود برای شما مشتری جذب می کند .

اگر هم به دنبال ترکیب رنگی هستید که در عین کم خطر بودن زیبا به نظر برسد به شما پیشنهاد می دهیم عکس های سیاه و سفید را در کنار 3 رنگ متضاد قرار دهید .

اشتراک گذاری

امتیاز خود را ثبت کنید
پیمایش به بالا